Укр. л-ра

Учитель Ягодкіна Наталія Леонідівна
Підручник : М.М.Сулима, К.Н.Баліна, І.А. Тригуб «Українська література» - підручник для 8 класу загальноосвітніх навчальних закладів з навчанням мовами  національних меншин, Київ, «Грамота», 2008р.
Тема №1
Усна народна творчість. Із прадавньої української літератури.
Із давньої української літератури ХVI-XVIII ст.
1)      Народна лірика. «Дунаю, Дунаю, чому смутен течеш?»,
«Віє вітер на долину»
Завдання: с.6-8 читати, переказувати, с.9-11- виразне читання пісень, визначити тему, ідею кожної пісні та записати у зошит.

2)      Народні пісні «Розлилися круті бережечки», «Ой ясне сонечко високо ходить».
Завдання: с. 11-14- виразне читання пісень, виписати із пісні «Розлилися круті бережечки» художні засоби 
( епітети, повтори, паралелізм…),заповнити таблицю «Реальні та символічні образи твору.
Реальні образи
Символічні образи







Виконати ідейно-художній аналіз пісні «Ой ясне сонечко високо ходить»
Тема-
Ідея-
Основна думка-
Художні засоби-
3)      Із «Ізборника Святослава»- «Слово про прочитання книжне»
Завдання: с.25-28- читати, переказувати
4)      Із давньої української літератури XVI-XVIIIст.
Завдання: с.30-36- читати, виписати у зошит поняття «епіграми» та « геральдичні вірші», намалювати герб своєї родини.
5)      Лазар Баранович, Іван Максимович
Завдання: скласти порівняльну таблицю «Спільне та відмінне у геральдичних віршах та епіграмах»
6)      Контрольна робота №1
Написати контрольний твір на тему «Пісня—душа народу»

Усі завдання виконати до 22.10.2015р. і надіслати матеріали на блог.

Тема №2 Із нової літератури ХІХ ст. ( І частина)
1. Прочитати про розвиток нової укр. літератури (с.42-46).
2. У зошиті записати конспект за біографією І.П.Котляревського.
3. Прочитати соціально-побутову драму "Наталка Полтавка".
4. Характеристика головних героїв ( законспектувати у зошит)

У п'єсі всього шість дійових осіб, і кожна займає важливе місце в розгортанні подій.

Герої поділяються на дві протилежні групи: по­зитивні (Наталка, Петро, Терпилиха і Микола) й негативні" (возний Тетерваковський і виборний Макогоненко);;На одруження з Натал­кою є два претенденти: Петро і возний. Між кожним із них і Натал­кою стоїть посередник: для Петра — це Микола, для возного — виборний. Окремо — образ матері.

5.Усно відповісти на питання за твором « Н а т а л к а Полтавка».

1.Про що розповідається в п'єсі? Що стоїть у центрі уваги автора?

2.Яка причина тривалої розлуки Петра і Наталки?

3.Чому мати хоче видати Наталку за нелюбого їй воз­ного?

4.Чи возний розуміє, що він — нерівня Наталці?

5.Яка роль Миколи в п'єсі, з якою метою введено цю дійо­ву особу?..

6.Чим подобається вам Наталка Полтавка?

7.Чому виборний намагається допомогти возному в одру­женні з Наталкою?

8.Які прислів'я і приказки ви запам'ятали з п'єси?

9.Що характерне в мові возного, чим вона відрізняється
від мови, наприклад, виборного?

6.Виконати письмово завдання:

а) виписати з тексту цитати до характеристики Наталки:
як вона сама себе характеризує («Не багата я і проста» і т. д.),
як її характеризують виборний і мати;

б) виписати З приказки (або 3 прислів'я) з мови дійових осіб, вказавши, кому належить кожна з них.
7. Прочитати біографію П.Гулака-Артемовського ( с.87-89)
8. Прочитайте байку "Пан та Собака", складіть цитатний план до цієї байки.
9. Прочитати баладу "Рибалка", виписати художні засоби твору.
10. Прочитати с.98-101, доведіть письмово, що Твір Є. Гребінки "Ведмежий суд" - байка.
11. Вивчити напам'ять баладу "Човен".
12. Контрольна робота з теми №2  "Із нової літератури ХІХ ст. ( І частина)"
Написати контрольний твір на тему "Краса образу Наталки Полтавки"



Тема №3.Із нової літератури ХІХ ст..
1.       Т.Г.Шевченко – основоположник нової української літератури.

Розглянути самостійно біографію Т.Г.Шевченка.
Дайте письмово розгорнуту відповідь, чому Т.Г.Шевченко – основоположник нової української літератури.
2.       Прочитати поему «Гамалія», записати тему , ідею твору, виписати цитати до образу Гамалії.
Степан Руданський
3.Прочитати виразно твір «Пісня»(«Повій , вітре, на Вкраїну») (с.112-115).Визначіть тему пісні, змалюйте словесно портрет дівчини; виписати фольклорні художні засоби твору (звертання, повтори, зменшувально-пестливі слова, опис пейзажу)
4.Прочитати вірш «Наука», виписати з підручника визначення понять «антитеза», «пісня» (с.118), знайдіть спільне та відмінне в науці материній та батьковій, запишіть це у вигляді порівняльної таблиці.
5.Контрольна робота з теми «Із нової літератури ХІХ ст.».
І рівень
Визначте правильну відповідь.
 1. Хто є основоположником нової української літератури?
 а) І. Котляревський; б) П. Гулак-Артемовський; в) Т. Шевченко.
2. Кого кохала Наталка в п’єсі І.Котляревського «Наталка Пол тавка»?
 а) Петра; б) Возного; в) Миколу.
3. Перший класичний зразок сатиричної байки в новій українській літературі:
 а) «Ведмежий суд»; б) «Пшениця»; в) «Пан та Собака».
 4. Безглузді звинувачення в байці Є. Гребінки «Ведмежий суд» висунуті проти:
а) Вола; б) Ведмедя; в) Лисички.
5. Визначте жанр твору П. Гулака-Артемовського «Рибалка»: а) балада; б) байка; в) казка.
6. «Кобзар» Т.Шевченка ( перше видання) вийшов у: а) 1837 р; б) 1840 р; в) 1845р.
7. «Пісня» С. Руданського має ще одну назву:
а) «Дивлюсь я на небо та й думку гадаю…»;
б) «Гуде вітер вельми в полі»;
 в) «Повій, вітре, на Вкраїну…».
 8. Зворот мови, в якому різко протиставляються протилежні поняття, явища, предмети, людські характери,— це: а) гіпербола; б) метафора; в) антитеза.
 ІІ рівень
Дайте розгорнуту відповідь на запитання.
 9. Розкрийте тему та ідею поеми Т. Шевченка «Гамалія».
ІІІ рівень
 Напишіть твір-мініатюру на одну з тем:
1. «Славна козаччина» (за поемою Т. Шевченка «Гамалія»).
2. «Батьківська наука — фундамент сімейного виховання» (на основі вірша «Наука»

С. Руданського).

Виконати завдання до 23.12.2015р. і надіслати на електронну адресу школи kram.osh35@gmail.com

ІІ семестр
Тема №4 "Із нової літератури XIX ст. " (І частина)
І.Я.Франко
1. Прочитати біографію І.Я. Франка за підручником (с.119-121)
2. Виразно прочитати вірш "Каменярі", дати письмово відповіді на такі запитання:
-  Яке алегоричне значення образу каменярів?
- Охарактеризуйте каменярів.
- Чому І.Я.Франка називають Каменярем?
- Назвіть інші, крім каменярів, алегоричні образи. Поясніть їх значення.
- Чим , на вашу думку, пояснюється популярність вірша у світі?
3. Визначте письмово тему та ідею вірша "Каменярі".
4. Прочитати виразно "Притчу про життя" І. Я.Франка.(с.124-127)
5. Виписати з підручника поняття "Притча" ( с. 124) і вивчити його.
6.Випишіть із першої частини притчі алегоричні образи, а з другої -- їх тлумачення ( у вигляді таблиці).

Борис Грінченко
1.Прочитати біографію Б.Грінченка ( с.129-130)
2. Прочитати виразно поезію "Доки?" (с.131-132)
3.Дайте усно відповіді на питання 1-7 (с.132).

4. Дайте відповіді на питання 1-3 (с.133).

М.М. Коцюбинський

1. Прочитати біографічні відомості про  М.М.Коцюбинського. (с.135-136)
2. Прочитати повість "Дорогою ціною" М.М.Коцюбинського, письмово скласти характеристику до образів
Соломії та Остапа.


В.Самійленко 
1. Прочитати біографічні відомості про поета, вивчити вірш "Українська мова".

Контрольна робота №4
Написати твір на тему: "Чи не надто дорога ціна волі героїв повісті "Дорогою ціною"- Остапа та Соломії?"

Тема №5"Із нової літератури ХІХ ст. (ІІ частина)"

1. Прочитати с.176-179, записати справжнє прізвище Лесі Українки, у якій сім'ї народилася майбутня поетеса, що стало трагедією усього Лесиного життя.

2. Складіть паспорт вірша (аналіз вірша) Лесі Українки "Красо України, Подолля!
Тема:
Ідея:
Художні засоби:Епітети:
Порівняння:
Жанр:
Розмір: 
3.Прочитайте вірш "Скрізь плач, і стогін, і ридання...", визначте тему та головну думку цього твору( письмово).

4. Прочитайте поему Лесі Українки "Давня казка".
5.Складіть письмово порівняльну характеристику Бертольдо і Поета, можна використовувати цитати із твору.
6.Доберіть із тексту цитати, які розкривають тему: "Роль митця в суспільстві".
7. Прочитати с.208-209, складіть план до статті.
8. Прочитати притчу "Двір життя"Є.Ярошинської.
9.Визначте тему та основну думку оповідання-притчі Є.Ярошинської «Двір життя». 
10. Визначте алегоричні образи та символи оповідання-притчі Є.Ярошинської «Двір життя».
11.Виконайте контрольну роботу.
Початковий рівень
 1. Справжнє ім’я та прізвище Лесі Українки:
а) Лариса Косач; б) Софія Окуневська; в) Олена Пчілка;г) Марія Вілінська
2. Визначте проблему, яка порушена в «Давній казці» Лесі Українки:
а) служіння музі й народові, суть людського щастя, вдячності;
б) роздуми над важкою долею пригнобленого люду;
в) засудження міжкнязівських усобиць;
г) страждання українського народу від нападів турецько-татарських орд.
3. Сутичка народного поета з усевладним графом Бертольдом щодо захисту інтересів трудящих у творі Лесі Українки «Давня казка» є:
а) розв’язкою; б) розгортанням подій; в) експозицією; г) кульмінацією.
Середній рівень
Допишіть 1-2 словами
1.       Такі художні засоби, як «вітер розносив луну», «упасти на хвилі», «лунали мрії», – це …
2.       Поема «Давня казка» складається з … розділів.
3.       Країна, в якій відбуваються події в «Давній казці», – це …
4.       Музичний інструмент, на якому грав поет («Давня казка»), – це …
5.       Прислів’я «Хто людям добра бажає, той і собі має» стосується героя «Давньої казки» …
6.       Поету з поеми «Давня казка» протиставляється …
7.       Головного героя притчі «Двір життя» звали …
8.       Скільки часу шукав «двір життя» головний герой…
Достатній рівень
1.Співвіднести події з поеми Лесі Українки «Давня казка» з елементами композиції.


1 Експозиція
2 Зав’язка
3 Кульмінація
4 Розв`язка
А Зустріч Поета з Бертольдом
Б Довічне ув’язнення Поета, його смерть
В Знайомство з Поетом
Г Конфлікт між Бертольдом і Поетом


2. Скласти порівняльну характеристику  Бертольдо і  поета
3. Визначте алегоричні образи та символи оповідання-притчі Є.Ярошинської «Двір життя». 
  Високий рівень
 Напишіть твір-мініатюру на одну із запропонованих тем:
а) «Не поет, у кого думки не літають вільно в світі» (за твором Лесі Українки «Давня казка»);
б ) Висловіть свої міркування про те, чи важко людині вистояти перед спокусою примарного щастя (на основі фактів життя та творчості Є.Ярошинської). 
Тема "Із новітньої літератури ХХ ст."
1. Прочитати с. 218-242, відповісти усно на питання (с.242-243).
2. Прочитати с.244-248, виписати  поняття "фейлетон", записати значення свого імені.
3.Прочитати с.254-274, складіть характеристику образу Тирлика.
4. Прочитати с. 275-282.  
Який висновок можна зробити,прочитавши вірш "Похвала грошам"? 

Контрольна робота з теми 
Творчість А. Малишка,Т. Осьмачки, А. Дімарова, І. Жиленко
І рівень (0,5 балів)
1. У чому мати купала ліричного героя (Т. Осьмачка «Казка»)?
а) У ромашці; б) у ромен-зіллі; в) у м'яті;  г) у любистку.
2. А. Малишко народився в:
а) Острозі на Рівненщині; б) Обухові на Київщині; ,
в) Острі на Чернігівщині; г) Овручі на Житомирщині.
3. Події, описані А. Дімаровим в оповіданні «Тирлик», відбуваються:
а) у роки Великої Вітчизняної війни; б) у післявоєнний період;
в) у роки голодомору в Україні; г) під час громадянської війни.
4. З якого вірша І. Жилєнко наведені рядки?
Хай віщий зір в людські зіниці ллється.
Нехай побачать серед біла дня
той світ, де найбезцінніше дається
«за так», або, як кажуть, «на дурняк».
а) «Концерт для скрипки, дощу і цвіркуна»; б) «Кульбабки»;
в) «Похвала грошам»; г) «Осінь. Копання картоплі».
5. Про що думав боєць із поеми А. Малишка «Прометей» в останні хвилини свого життя?
а) Про те, що шкода помирати в юнацькі роки;
б) про жорстоку й несправедливу долю;
в) про нездійсненну першу любов;
г) про те, чи розкаже хтось коли-небудь, як він загинув, хто за ним доглядав.
6. Яке повідомлення отримав ліричний герой у листі від батька (Т. Осьмачка «Лист»)?
а) Про смерть матері; б) запрошення в гості;
в) про голод у рідному селі; г) про початок Великої Вітчизняної війни.
7. До якої лірики належить вірш І. Жилєнко «Осінь. Копання картоплі»?
а) Філософської; в) громадянської; б) інтимної; г) пейзажної.
8. Назвіть ім'я по батькові О. Чорногуза:
а) Іванович; б) Михайлович;в) Федорович; г) Дмитрович.
ІІ рівень (1 бал)
1. Дайте визначення.
Фейлетон -…
2. Визначте типове та індивідуальне в образі Тирлика з однойменного оповідання А Дімарова.
3. Визначте віршовий розмір,строфу, риму і вид римування поезії І. Жиленко «Концерт для скрипки, дощу і цвіркуна».
І славословить затишок цвіркун.
І в тому всьому є спокійна сталість,
Мов за віки нічого тут не сталось,
Завжди тут бив годинник у кутку.
5. Поєднайте художні засоби з їх визначенням.
а) Кручі, наче маяки                                                 1. Звертання
б) Чорній, чорний                                                     2. Епітети
в) Посмаглілий, обгорілий, потемнілий                       3. Інверсія
г) Кому б сказати все?                                               4. Метафора
д) Кавуни лежать поснулі, тиха пристань ожива          5. Риторичні запитання
е) Житом молодим                                                     6. Синоніми
ж) Години (ясні, гожі)                                                7. Тавтологія
з) Ах, світе вольний; хлопче мій                                 8. Порівняння.
ІІІ рівень (4 бали)
Напишіть твір – мініатюру на одну з поданих тем:
·         – «Чи є Прометеї в нашому житті і чи потрібні вони?».
·         «Чи може гумор, сатира бути зброєю в боротьбі з недоліками життя».

·         Наслідуючи стиль О. Чорногуза, складіть власні «веселі Поради».
Виконати завдання  і надіслати на електронну адресу школи kram.osh35@gmail.com або на мою особисту електронну адресу natali.yagodkina@gmail.com

Комментариев нет:

Отправить комментарий